Wednesday, August 15, 2007

Ikut Dalil dan Fakta, Buang Taklid Buta

ini antara artikel yang saya paling suka dalam blog Dr Asri. isu taklid ini sudah biasa di Malaysia. ikut pengalaman saya ketika mengikuti mana² kuliah agama di kampung, kebanyakan jemaah surau atau masjid akan menerima bulat² dengan apa yang diajar oleh penceramah tanpa melihat dahulu dalil² yang ada. kalo dilihat dalam ayat Al-Quran, Allah kerap kali mengingatkan HambaNya supaya berfikir. Berfikir menurut dalam artikel Dr Sidek Baba bermaksud menggunakan kekuatan akal dan daya taakulan untuk berfikir ke arah sesuatu yang Allah reda. Menggunakan akal untuk melihat tanda-tanda kebesaran Allah kemudian melakukan kajian dan penyelidikan berasaskan jiwa tadabbur yang tinggi menyebabkan hasil pemikiran membimbing kedekatan manusia dengan Penciptanya (read more).

setiap apa yang dituturkan perlu difikir semula supaya kita tidak taklid. ini antara petikan artikel dari Dr Asri saya selitkan di sini untuk tatapan semua.

"Islam adalah agama yang bina di atas hujah dan dalil. Sumber ajaran yang agung Islam adalah al-Quran dan al-Sunnah. Tiada Islam tanpa hujah dan dalil. Segala cakap kosong tanpa alasan tidak layak untuk dikaitkan dengan agama yang suci ini." Read More

0 Comments:

Post a Comment

<< Home